Niet-wettelijke taken
De gemeente levert ook diensten die niet wettelijk verplicht zijn maar vanuit maatschappelijk oogpunt wenselijk zijn. U kunt besluiten bepaalde diensten niet meer te leveren. Daarnaast kan ook worden besloten om het niveau van diensten naar beneden bij te stellen.
OKE-wetgeving/vergoeding kosten kinderopvang
Op grond van de OKE-wetgeving kent de gemeente Losser de regeling tegemoetkoming kosten kinderopvang. Doel van deze regeling is het verstrekken van een tegemoetkoming voor de kosten van opvang voor kinderen in de leeftijd tussen 2,5 en 4 jaar waarvan ouders niet in aanmerking komen voor een tegemoetkoming op grond van de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzaalwerk (belastingvoordeel voor werkende ouders).
Wij stellen voor deze gemeentelijke regeling in te trekken. Dit levert in 2014 een besparing op van € 22.400 en vanaf 2015 structureel € 56.000. Nadeel hiervan is dat kinderen uit kostwinnersgezinnen minder of niet deelnemen aan voorschoolse voorzieningen en mogelijk achterstand oplopen.
Logopedie
Voorgesteld wordt om te onderzoeken op welke wijze bespaard kan worden op de preventieve logopedie. Per 2013 is er 0,84 fte beschikbaar voor preventieve logopedie, nadat het curatieve deel (behandelingen) tijdens een eerdere bezuinigingsronde reeds is afgeschaft. De preventieve logopedie in Losser richt zich op het tijdig signaleren van logopedische stoornissen en het opsporen van spraak en taalproblemen bij jonge kinderen in de voorschoolse en basisschoolleeftijd. Dit gebeurt door middel van het screenen van kinderen in groep 1 (rond hun 5e jaar). Door vroegtijdige signalering, interventie en doorverwijzingen naar de particuliere logopedie worden problemen op latere leeftijd, die veelal lastiger te behandelen zijn, voorkomen. Het onderwijs is zelf wel in staat om kinderen met een duidelijk spraak- taalprobleem te signaleren. Maar het signaleren van minder zware of minder duidelijke problematiek is een taak voor een professional. Deze kan het kind tijdig verwijzen naar de particuliere logopedie, zodat door vroegtijdige interventie erger wordt voorkomen.
Sporthalbeheer
Op dit moment hebben we drie sporthalbeheerder, waarvan één WIW'er. Door de afbouw van gesubsidieerde arbeid blijven er vanaf 1 augustus 2012 twee sporthalbeheerders over. Volgens planning start Domijn in september 2013 met de bouw van het Kulturhus in Overdinkel. Dan hoeft de gemeente geen beheerder meer in te zetten bij de Spil. Op deze manier kunnen we het wegvallen van de WIW'er opvangen. Verder wordt op dit moment gewerkt aan een nieuw beheerrooster. Waarbij wordt gekeken naar een lagere inzet van beheerders. Dit kan leiden tot een besparing. De hoogte hiervan is op dit moment niet in te schatten.
Speelvoorzieningen
Wij zijn als gemeente niet verplicht om speelvoorzieningen aan te leggen. Wel zijn we verplicht om de speelvoorzieningen die we in eigendom hebben te onderhouden. Voorgesteld wordt om te besparen op de aanschaf van speeltoestellen. Het totaalbudget voor de aanschaf van speeltoestellen bedraagt jaarlijks € 50.000. Voorgesteld wordt hierop €5.000 te besparen.
Verkeerseducatie- en beleid
Het college heeft eind 2010 ingestemd met de ondertekening van de intentieverklaring samenwerking verkeersveiligheid Twente. Naast het aanbieden van een verkeersveilige infrastructuur wordt met gedragsbeïnvloeding een positief resultaat geboekt in het verhogen van verkeersveiligheid. De looptijd van deze intentieverklaring is van november 2010 tot november 2014. Gedurende deze looptijd wordt in de begroting jaarlijks een bedrag opgenomen van € 45.132 (conform de intentieverklaring is dit € 2,00 per inwoner). De in dit kader uit te voeren projecten/activiteiten zijn via de Regio Twente voor maximaal 75% subsidiabel. Hierdoor komt de eigen bijdrage van de gemeente op € 0,50 per inwoner, met een maximum van totaal € 11.250 op jaarbasis. Voorgesteld wordt om hier vanaf 2015 op te bezuinigen. Dit levert dus een besparing op van € 11.250.
Provinciaal MJP (pMJP)
Jaarlijks stellen wij € 100.000 beschikbaar voor het Provinciaal MJP. Dit bedrag wordt ingezet als cofinanciering voor het pMJP, waardoor we een forse subsidie van de provincie ontvangen. Op dit moment wordt uitgezocht in hoeverre bespaard kan worden op dit bedrag en wat hiervan de consequenties zijn.
Overige besparingen
Verder zijn er nog een aantal ‘kleine' besparingen mogelijk. Het college stelt voor om:
- kerstattenties aan verkeersbrigadiers af te schaffen, hiermee besparen we jaarlijks €1.500.
- te besparen op het plaatsen van kerstbomen in elk dorp, jaarlijkse besparing van €5.000.
Het college stelt voor om onderstaande bezuinigingen door te voeren:
Besparingsmogelijkheden |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
Niet-wettelijke taken OKE wetging i.c. vergoeding kinderopvang Logopedie Sporthalbeheer Speelvoorzieningen Verkeerseducatie en -beleid Provinciaal MJP Geen kerstattenties verkeersbrigadiers Besparingen plaatsen kerstbomen |
€ 5.000 € 1.500 € 5.000 |
€ 22.400 € 5.000 pm € 1.500 € 5.000 |
€ 56.000 pm pm € 5.000 € 11.250 pm € 1.500 € 5.000 |
€ 56.000 pm pm € 5.000 € 11.250 pm € 1.500 € 5.000 |
Subsidies
Wij verstrekken verschillende vormen van subsidies. Onder andere prestatiesubsidies aan de vier grote instelllingen (Cluster, muziekschool, bibliotheek en Carint (Algemeen Maatschappelijk Werk)). Deze subsidies zijn gebaseerd op de DAP-kaarten. Het totale subsidiebedrag is €1.360.000. Bezuinigingsvoorstellen op deze subsidies zijn eerder in deze nota al meegenomen bij het onderdeel ‘Voorzieningen'.
Daarnaast kennen we zogenaamde waarderingssubsidies. Vorig jaar is het Uitvoeringsbesluit voor structurele waarderingssubsidies vastgesteld. Daarbij is een onderscheid gemaakt in een drietal categorieën. Gemeentelijke belangen (€212.500), jeugdsportsubsidies (€ 29.000) en vrijwilligerssubsidies (€ 24.000). Gemeentelijke belangen zijn subsidies aan organisaties die een gemeentelijk belang vertegenwoordigen. Er zijn variabele waarderingsgrondslagen per organisatie vastgesteld, afhankelijk van de hoogte van het gemeentelijke belang dat een organisatie vertegenwoordigt. Jeugdsportsubsidies en vrijwilligerssubsidies zijn bedoeld om beide doelgroepen te stimuleren. Deze beide subsidies hebben vergelijkbare waarderingsgrondslagen, slechts op onderdelen verschillend.
Hieronder een aantal bezuinigingsvoorstellen ten aanzien van de waarderingssubsidies:
- We stellen voor om 50% van de jeugdsportsubsidie af te schaffen en het overige deel over te hevelen naar de bijdrage voor sportstimulering. Sportverenigingen kunnen dan niet langer aanspraak maken op een vaste bijdrage per jeugdlid, maar we proberen ze te stimuleren om zich actief in te zetten voor het stimuleren van sport bij de jeugd. Uw raad kan ook besluiten om deze subsidie volledig af te schaffen.
- Verder stellen we voor om de subsidies voor adviesraden naar beneden bij te stellen (culturele raad, sportraad, cliëntenraad en WMO raad). Een vorm van participatie, zoals dat nu door de cliëntenraad en WMO raad wordt opgepakt, is verplicht. De gemeente is niet verplicht om hier een subsidie voor te verstrekken. Volledig stopzetten van de subsidie leidt er toe dat het de raden bijna onmogelijk wordt gemaakt om hun werk adequaat uit te voeren. De subsidies die verstrekt worden hebben namelijk tot doel om de raden te faciliteren in het uitvoeren van hun werkzaamheden.
Het college stelt voor om onderstaande besparingen door te voeren:
Besparingsmogelijkheden |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
Subsidies - Jeugdsportsubsidies (50% afschaffen) - Culturele raad - Sportraad - Cliëntenraad - WMO raad |
€ 4.833 € 983 € 1.345 € 1.350 € 1.350 |
€ 9.667 € 983 € 1.345 € 1.350 € 1.350 |
€ 14.500 € 983 € 1.345 € 1.350 € 1.350 |
Verborgen subsidies
Bovengenoemde vormen van subsidies zijn directe subsidies. Daarnaast kennen de meeste gemeenten ook indirecte, oftewel verborgen subsidies. Dit zijn indirecte vormen van steun die door de gemeente wordt verleend en niet als subsidies zijn aangemerkt. Zo vragen wij voor het gebruik van binnensportaccommodaties geen kostendekkende vergoeding, deze zijn al eerder in de kadernota bij het onderdeel ‘Voorzieningen' aan de orde gekomen. Daarnaast wordt bij bepaalde vergunningaanvragen voor evenementen vrijstelling toegekend. Ook zetten we gemeentelijk personeel in bij bepaalde evenementen zonder daarvoor een rekening te sturen. Het is mogelijk om deze verborgen subsidies af te schaffen. Hieronder een aantal voorstellen.
Beheerskosten bij evenementen
Jaarlijks wordt er door de buitendienst ongeveer 350 tot 400 uur besteed aan evenementen. Werkzaamheden variërend van dranghekken/verkeersborden plaatsen en verwijderen tot het schoonmaken na een activiteit. In de meeste gevallen komende kosten hiervan ten laste van de gemeenschap. Hetzelfde geldt voor het gebruik van water en energie. Het college stelt voor om deze kosten door te berekenen. Onderzocht moet worden wat dit exact zal opleveren.
Leges bij evenementen
In 2006 heeft het bestuur besloten alle evenementen vrij te stellen van leges voor het aanvragen van vergunningen. Zo worden in Losser geen leges gevraagd voor het ophangen van spandoeken, Apv-meldingen, grote evenementen (bijvoorbeeld Breugel, carnaval, hellehond, ontheffingen op gebied van drank en horeca, plaatsen van tenten en verkeersmaatregelen, etc.). Nadelige budgettaire consequenties van dit besluit wordt ingeschat op € 20.000. Het college stelt voor om deze vrijstelling op te heffen.
Het college stelt voor om onderstaande besparingen door te voeren:
Besparingsmogelijkheden |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
Verborgen subsidies - Reinigingskosten evenementen doorberekenen - Opheffen vrijstelling leges evenementen |
pm € 20.000 |
pm € 20.000 |
pm € 20.000 |
pm € 20.000 |
Kostendekkende tarieven (profijtbeginsel)
Wij hebben geconstateerd dat de gemeente Losser in een aantal gevallen erg goedkoop diensten aanbiedt. In die gevallen gaat het om diensten waarbij we alleen de kosten die wij daarvoor als gemeente maken bij de burger in rekening mogen brengen (dus geen extra inkomsten mogen genereren). Hierbij kunt u denken aan de kosten voor een vergunningaanvraag, kosten voor het trouwen en kosten voor het aanvragen van een paspoort. We zijn momenteel aan het onderzoeken of alle kosten wel volledig worden doorberekend naar de diensten die wij als gemeente verlenen.
Het komende jaar willen we ten aanzien van bedrijfsvoering met name inzetten op verdere uitwerking van de interne visie. De missie 'Losser: sterker door noaberschap†is hierbij nadrukkelijk het vertrekpunt. Verder willen we onze organisatie inrichten volgens de laatste inzichten van het nieuwe werken, een verandering van cultuur en mentaliteit, waarbij de nieuwste technologieën worden ingezet om de verbinding tussen mensen te leggen. Aantrekkelijk voor de werknemer en efficiënt en doelmatig voor de organisatie. De besparing die wij hierdoor verwachten te realiseren is al verwerkt in de begroting.
Bezuinigingsmaatregelen op het gebied van innovatie en bedrijfsvoering zijn in de begroting al voor een groot deel verwerkt, omdat uw raad vorig jaar heeft besloten vooral te zoeken naar bezuinigingen op deze onderdelen. Ook wordt op dit moment nog gewerkt aan de bezuiniging van € 600.000 door de samenwerking met Enschede. We hebben nog een enkele besparing kunnen vinden, namelijk het opzeggen van het abonnement voor de website ‘www.rechtopwmo.nl' / ‘www.rechtopbijstand.nl'. Onze burgers kunnen namelijk voorgelicht worden via onze eigen website en daarnaast is er via vele andere kanalen informatie te vinden over wmo en bijstand. Deze maatregel levert een besparing op van €12.500.
Daarnaast hebben we onderzocht in hoeverre bespaard kan worden op bestuurskosten. Wij stellen voor om het studiebudget voor het college terug te brengen naar € 25.000. Dit levert een besparing op van € 10.000. Daarnaast stellen we voor om het budget van de rekenkamercommissie te verminderen met € 5.000.
Overige beïnvloedbare bestuurskosten zijn meegenomen bij onderdeel C ‘zoekrichtingen'. Het is aan uw raad om hierin keuzes te maken.
Het college stelt voor om onderstaande bezuinigingen door te voeren:
Besparingsmogelijkheden |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
Bestuur en bedrijfsvoering - opzeggen abonnement ‘www.rechtop...' - verlagen budget studie/opleiding college - vermindering budget rekenkamercommissie |
€ 12.500 € 10.000 € 5.000 |
€ 12.500 € 10.000 € 5.000 |
€ 12.500 € 10.000 € 5.000 |
€ 12.500 € 10.000 € 5.000 |
Naast bezuinigen is het ook mogelijk om lasten te verhogen. In de bijlage treft u een nieuwsbrief aan van het Gemeentelijk Belastingkantoor (GBT). Deze nieuwsbrief bevat gegevens over de hoogte en de ontwikkeling van lokale lasten van Twentse gemeenten die zijn aangesloten bij het GBT. Vergelijkingen zijn gemaakt met andere Overijsselse gemeenten en met landelijke gemiddelden.
OZB
Één van de mogelijkheden is de onroerendezaakbelasting (OZB). In principe kan de gemeente de OZB onbeperkt verhogen, er is dus geen vastgestelde maximumverhoging. De VNG en het Rijk gaan uit van een macronorm (voor 2012 was dit 3,75%) voor verhoging.
Als blijkt dat de macronorm wordt overschreden (gemiddelde landelijke verhoging) dan kunnen er landelijk maatregelen worden genomen (instellen van een maximum verhoging). Op dit moment is dat niet aan de orde.
In onderstaand overzicht is te zien wat de gevolgen zijn van een stijging van de OZB tarieven.
Gemiddelde woningwaarde voor belastingjaar 2012 in Losser is circa € 220.000 |
|||||
WOZ-waarde |
OZB 2012 |
OZB 2012 plus 2,5% |
OZB 2012 plus 5% |
OZB 2012 plus 10% |
OZB 2012 plus 20% |
€ 150.000 |
193,50 |
198,34 |
203,18 |
212,85 |
232,20 |
€ 175.000 |
225,75 |
231,39 |
237,04 |
248,33 |
270,90 |
€ 200.000 |
258,00 |
264,45 |
270,90 |
283,80 |
309,60 |
€ 225.000 |
290,25 |
297,51 |
304,76 |
319,28 |
348,30 |
€ 250.000 |
322,50 |
330,56 |
338,63 |
354,75 |
387,00 |
€ 275.000 |
354,75 |
363,62 |
372,49 |
390,23 |
425,70 |
€ 300.000 |
387,00 |
396,68 |
406,35 |
425,70 |
464,40 |
€ 350.000 |
451,50 |
462,79 |
474,08 |
496,65 |
541,80 |
€ 400.000 |
516,00 |
528,90 |
541,80 |
567,60 |
619,20 |
€ 500.000 |
645,00 |
661,13 |
677,25 |
709,50 |
774,00 |
Ter illustratie, een verhoging van 10% houdt voor een huiseigenaar met een huis met een gemiddelde woningwaarde (€ 220.000) in dat hij per jaar ongeveer € 30 meer moet betalen voor de OZB. Bij een verhoging van 20% betekent dit een lastenverzwaring van ongeveer € 60.
We ontkomen er niet aan om de OZB flink te verhogen. Een verhoging van 10% levert in 2012, 2013 en 2014 € 340.000 op. Vanaf 2015 € 119.000, omdat de OZB vanaf 2015 al verhoogd is met 5%.
Het college stelt voor om onderstaande lastenverzwaring door te voeren:
Besparingsmogelijkheden |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
Inkomsten verhogen (10%) |
€ 340.000 |
€ 340.000 |
€ 119.000 |
€ 119.000 |
In dit hoofdstuk wordt het financiële overzicht gepresenteerd. De cijfers uit de Staat van Losser zijn als basis gebruikt. Vervolgens hebben we de knelpunten verder geactualiseerd, de verwachting van de circulaire bijgewerkt en enkele nieuwe beleidswensen/ vervangingsinvesteringen toegevoegd.
De verwachte bezuinigingen vanuit het rijk kunnen we nog niet concretiseren. De meicirculaire is komen te vervallen. Het ministerie van Binnenlandse zaken heeft aangekondigd dat er een junicirculaire komt waarin wij duidelijkheid verwachten over de omvang van de door het rijk genomen beslissingen. Deze circulaire was bij het opstellen van de kadernota nog niet beschikbaar. Wel is de verwachting ten opzichte van de Staat van Losser bijgesteld. Inmiddels is de jaarrekening 2011 opgesteld. Door te anticiperen op de nieuwe BBV regelgeving (Besluit, Begroting en Verantwoording) wat betreft de waardering van de gronden zijn we genoodzaakt in 2011 een voorziening van €5.000.000 te treffen op de nog niet in exploitatie zijnde gronden. Het treffen van deze voorziening heeft in 2012 en volgende jaren een aantal gevolgen.
De financiële positie van de gemeente Losser staat dus onder nog grotere druk.
Totaal overzicht Kadernota (in euro x 1.000) |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
Totaal beleidsmatige ontwikkelingen/knelpunten |
-1.577 |
-1.482 |
-1.537 |
-1.544 |
Totaal nieuwe beleidswensen |
-16 |
-11 |
-11 |
-11 |
Totaal vervangsinvesteringen |
-8 |
-16 |
-15 |
-15 |
Totaal niet te realiseren bezuinigingen PB 2012/Kaders |
-120 |
-150 |
-170 |
-170 |
Totaal mutaties septembercirculaire algemene middelen 2011 |
-100 |
105 |
195 |
458 |
Verwachte bezuinigingen Rijksoverheid |
-400 |
-400 |
-400 |
-400 |
Beschikbaar budget investeringen/beleidswensen |
85,5 |
165 |
160 |
0 |
Totaal te verwachten tekort |
-2.136 |
-1.789 |
-1.778 |
-1.682 |
Beleidsmatige ontwikkelingen/knelpunten (in euro x 1.000) |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|
|
|
|
|
Programma Landschap en Ruimte |
|
|
|
|
Grondbedrijf |
-390 |
-390 |
-390 |
-390 |
Programma Leefbaarheid en Maatschappelijke ontwikkeling |
||||
Wsw/Top Craft |
pm |
pm |
pm |
pm |
Sporthal - minimale variant |
pm |
pm |
pm |
pm |
IAU - aanname |
-300 |
-300 |
-300 |
-300 |
Programma Veiligheid |
||||
Regionalisering Brandweer |
-19 |
-19 |
-74 |
-74 |
Regionalisering Brandweer |
37 |
14 |
14 |
2 |
Regionalisering Brandweer |
-90 |
-90 |
-90 |
-90 |
Regionale uitvoeringsdienst |
-31 |
-21 |
-21 |
-21 |
Regionale uitvoeringsdienst |
pm |
pm |
pm |
pm |
Programma Bestuur en Dienstverlening |
||||
Taakstelling 2009 |
-125 |
-125 |
-125 |
-125 |
Taakstelling personeel WIZ |
-200 |
-200 |
-200 |
-200 |
Personele ontwikkelingen |
-118 |
-51 |
-51 |
-46 |
Gevolgen afbouw gesubsidieerde arbeid openbare werken |
-41 |
|||
Vermindering reservepositie - bespaarde rente |
-300 |
-300 |
-300 |
-300 |
Aanvullen reservepositie |
pm |
pm |
pm |
pm |
Totaal te verwachten tekorten beleidsmatige ontwikkeling/knelpunten |
-1.577 |
-1.482 |
-1.537 |
-1.544 |
Niet te realiseren bezuinigingen PB 2012/Kaders (in euro x 1.000) |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
PGB/Contract Menzis |
-25 |
-25 |
-25 |
-25 |
PIN-project |
-50 |
-50 |
-50 |
-50 |
Duurzaamheid - energiescan gebouwen |
-45 |
-75 |
-95 |
-95 |
Totaal niet te realiseren bezuinigingen PB 2012/Kaders |
-120 |
-150 |
-170 |
-170 |
Nieuwe beleidswensen (in euro x 1.000) |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
Digitaal handhaven/toezichtsprotocol (licentiekosten) |
-5 |
-5 |
-5 |
-5 |
Bodemkwaliteitskaart en bodemfunctiekaart |
-8 |
|||
Digitaal handhaven/toezichtsprotocol (investering) |
-3 |
-6 |
-6 |
-6 |
Bemoeizorg |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal nieuwe beleidswensen |
-16 |
-11 |
-11 |
-11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vervangsinvesteringen (in euro x 1.000) |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
Twee VW transporters |
-8 |
-16 |
-15 |
-15 |
Totaal vervangsinvesteringen |
-8 |
-16 |
-15 |
-15 |
Niet verwerkte knelpunten/beleidswensen (in euro x 1.000) |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
Gebiedsontwikkeling NL-NOT |
||||
Programma Hart voor Overdinkel, fase IIb; 'Pleinontwikkeling voor Kulturhus, met geïntegreerde reconstructie Hoofdstraat' |
-28 |
-57 |
-55 |
|
Actualiseren bestemmingsplannen: eerst kwantificeren, evt. volgend jaar opvoeren |
-35 |
-35 |
-35 |
|
Onderhoud/vernieling ABRI's |
-35 |
-35 |
||
Verankering resultaten arrangement cultuurbeleid |
-10 |
-10 |
-10 |
-10 |
VVV |
-13 |
-13 |
-13 |
-13 |
Nieuwbouw sporthal de Fakkel (m.u.v. gymonderwijshuisvesting) |
pm |
pm |
pm |
pm |
Sport en beweeg aanbod vergroten |
-10 |
-10 |
-10 |
-10 |
Tractie: bestelbus; kan worden uitgesteld met 1 jaar |
-3 |
-5 |
-5 |
-5 |
Totaal niet verwerkte knelpunten/beleidswensen |
-36 |
-101 |
-165 |
-163 |
Toelichting knelpunten
Grondbedrijf
Voor de toekomstige nog niet in exploitatie genomen gronden is in 2011 een voorziening getroffen van € 5.000.000. Het negatieve jaarresultaat 2011 (door het treffen van de voorziening) heeft in 2012 gevolgen voor de omvang van het weerstandsvermogen (daling van de algemene reserve) en daarmee op de ratio van het weerstandsvermogen. In 2012 moet er conform de nota 'Weerstandsvermogen en risicomanagement†gestuurd worden om het weerstandsvermogen zo spoedig mogelijk op het gewenste niveau te brengen. Gezien de huidige situatie is het niet realistisch te verwachten dat binnen een jaar het tekort wordt ingelopen. Gevolg is dat ook in 2013 en mogelijk volgende jaren er toevoegingen plaats moeten vinden om het gewenste niveau te bereiken. Om op dit moment te voldoen aan de door de raad vastgestelde weerstandsratio (ratio 1-1.4) gaat het om het bedrag van de hele voorziening (€ 5.000.000) tbv de huidige waardebepaling van de NNIEG-gronden.
Omdat de reservepositie afneemt met € 5.000.000 daalt de bespaarde rente (structureel) op de reserves met € 250.000. Hier staat in 2012 een voorziening tegenover van € 5.000.000 waar wij rente over besparen. De bespaarde rente is 5% van € 5.000.000 = € 250.000 incidenteel. Indien de voorziening in 2012 daadwerkelijk omgezet wordt in een afwaardering vervalt deze bespaarde rente.
Een ander gevolg van de nieuwe wijze van waarderen van de gronden is dat er niet, zoals in het verleden gebruikelijk was, kosten en rente aan de waarde van de NNIEG-gronden kunnen worden toegevoegd, hierdoor werd in het verleden de boekwaarde hoger. Het nadelige verschil in toe te rekenen rentekosten bedraagt ca. € 390.000.
WSW/Topcraft
De raden van de gemeenten Dinkelland, Losser en Oldenzaal hebben eind december 2011 besloten om in te stemmen met de aanbevelingen in de notitie Mensenwerk om het uitvoeringsbedrijf voor de Wsw Top Craft niet voort te zetten en zodra alle verplichtingen zijn beëindigd de gemeenschappelijke regeling WOT op te heffen. De gemeente Losser zal in 2012 keuzes maken voor nieuwe uitvoeringsvormen om de Sw-medewerkers van passend werk te voorzien. Het streven is om het totale transitieproces af te ronden voor 2014. Het effect van de transitie op de begroting 2012 en 2013 van Top Craft en dus ook voor de meerjarenbegroting van de gemeente Losser is op voorhand niet in te schatten. De transitie is erop gericht om tekorten zo laag mogelijk te houden door de uitvoeringskosten zoveel mogelijk te beperken en de doorstroom van Sw-medewerkers naar reguliere werkgevers zoveel mogelijk te bevorderen. Pas als de keuzes voor de nieuwe uitvoeringsvormen door de raad zijn gemaakt en uitgewerkt, kan een beeld van de toekomstige uitvoeringskosten worden gegeven.
Daarnaast zal er tijdelijk sprake zijn van transitiekosten als gevolg van de opheffing van het WOT en Top Craft. De transitiekosten voor de gemeente Losser worden geraamd op €3.163.502,-.
Door de val van het kabinet is de Wet werken naar vermogen controversieel verklaard. Als gevolg daarvan zijn de bezuinigingen op de Wsw teruggedraaid, maar kunnen gemeenten ook geen aanspraak meer maken op de landelijke Herstructureringsfaciliteit, die bedoeld was als bijdrage in de transitiekosten die gemeenten maken (voor de gemeente Losser €870.887,-).
Sporthal – minimale variant voor gymonderwijshuisvesting
De gemeente heeft de wettelijke plicht het onderwijs te voorzien van lokalen voor bewegingsonderwijs.
Incidenteel Aanvullende Uitkering (IAU)
In 2009 en 2010 hebben we het tekort WWB onder aftrek van de 10% eigen risico gedeclareerd en toegewezen gekregen als IAU door het rijk. Aangezien de eisen voor deze IAU zijn aangescherpt is het hoogst onzeker of er weer aanspraak gemaakt kan worden op deze uitkering. Er zijn drie criteria waaraan de gemeente moet voldoen om in aanmerking te komen voor de IAU. Losser voldoet niet aan de eerste twee criteria, werkzoekende en beroepsbevolking. De landelijke cijfers instroom en uitstroom (het derde criterium) worden pas in juni of juli bekend. De uitkering die structureel in de begroting is verwerkt corrigeren we vanwege het risico dat we de uitkering niet, of niet volledig ontvangen.
Brandweer
De regionalisering van de brandweer is naar verwachting per 1 januari 2013 een feit. De gekozen peildatum (28 april 2011) voor de financiële foto heeft voor Losser tot gevolg dat ingeboekte bezuinigingen niet gerealiseerd kunnen worden. Door een compensatietraject wordt dit nadeel wel deels gecompenseerd. Het resterende bedrag moet in de meerjarenbegroting 2013-2016 worden verwerkt. Door de regionalisering is er ook nog sprake van bij de gemeente achterblijvende desintegratiekosten ter hoogte van afgerond €90.000. Dit zijn overheadkosten die tot nu toe op de brandweer worden geschreven. Dat kan straks niet meer. In samenspraak met de gemeente Enschede en de brandweer moet worden gekeken hoe een zo groot mogelijk deel van die kosten kan worden teruggedrongen.
Regionale uitvoeringsdienst
Verplichting van staatssecretaris om aan te sluiten bij RUD. Nog onbekende variabele kosten, samenhangend met inhuur van mensen in het kader van de RUD/basistakenpakket/kwaliteitscriteria.
Taakstelling 2009
Over de stand van zaken realisatie taakstelling 2009 is de raad geïnformeerd bij de najaarsnota 2011. Dit was toen aanleiding voor de raad om een motie van de VVD aan te nemen, waarin de taakstelling op formatie met een bedrag van € 125.000 is verminderd. Tegelijkertijd is wel de opdracht om elders in de begroting 2013 dit bedrag te vinden. Daarnaast gaan wij er van uit dat de samenwerking met Enschede op het terrein van Werk, Inkomen en Zorg structureel geen € 200.000 gaat opleveren. Op dit moment is nog onduidelijk wel bedrag uiteindelijk wel haalbaar is en vanaf wanneer.
Samenwerking afdeling Werk, Inkomen en Zorg met gemeente Enschede
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Enschede en Losser hebben de intentie uitgesproken om de taken en de medewerkers van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg van de gemeente Losser onder te brengen bij de gemeente Enschede. Daartoe wordt een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd. De besluitvorming over 'go – no go†en over het transitieproces staat gepland begin juli 2012. De transitie zal naar verwachting niet eerder dan 1januari 2013 plaatsvinden, waarbij het jaar 2013 wordt benut als overgangsjaar.
Personele ontwikkelingen
We worden geconfronteerd met het feit dat we minimaal budget hebben om personele knelpunten op te lossen. Tevens is de formatie dusdanig beperkt dat we vrijwel niet in staat zijn om tegenvallers (ziekte, etc.) binnen de reguliere formatie op te vangen. Net als in 2011 en 2012 verwachten we dat we ook in 2013 en volgende jaren te maken krijgen met personele knelpunten die leiden tot financiële consequenties (op dit moment al een financieel risico van € 60.000 in 2013).
Gevolgen afbouw gesubsidieerde arbeid openbare werken
De gesubsidieerde arbeid in zijn huidige vorm wordt gefaseerd afgebouwd. Dit heeft ook gevolgen voor WIW- en ID-werknemers van het team Buitendienst van de afdeling Openbare Werken. De raad heeft besloten om de beëindiging van de arbeidscontracten van deze medewerkers met twee jaar op te schorten. Dit in afwachting van de keuzes omtrent het onderhoudsniveau van de openbare ruimte. Het besluit leidt in 2013 tot een tekort van €41.000.
Vermindering reservepositie – bespaarde rente
Zie toelichting bij onderdeel grondbedrijf
Aanvullen reservepositie
Voor de toekomstige nog niet in exploitatie genomen gronden is in 2011 een voorziening getroffen van € 5.000.000. Hierdoor is onze reservepositie sterk afgenomen. Dit heeft gevolgen voor de omvang van het weerstandsvermogen (daling van de algemene reserve) en daarmee op de ratio van het weerstandsvermogen. In 2013 en volgende jaren moet er conform de nota 'Weerstandsvermogen en risicomanagement†gestuurd worden om het weerstandsvermogen, en dus ook de algemene reserve, zo spoedig mogelijk op het gewenste niveau te brengen.
We stellen voor om alle incidentele opbrengsten uit bijvoorbeeld verkopen van bezittingen en meevallers in rijksbijdragen of subsidies toe te voegen aan de algemene risicoreserve.
Ondanks dat het beter is om structurele bedragen te reserveren om de reserve positie op orde te brengen kiezen we er gezien de huidige financiële situatie op dit moment voor om geen structurele middelen te reserveren om de algemene risicoreserve op peil brengen.
Tevens stellen wij voor om het ratio weerstandsvermogen naar beneden bij te stellen naar D – matig ( waarderingsklasse 0,8 tot 1). In december 2011 heeft u besloten om het ratio weerstandsvermogen vast te stellen op C - voldoende (waarderingsklasse + 1 tot 1,4). Door het neerwaarts bijstellen van het ratio stellen we het beleid bij en kunnen we eerder voldoen aan de gewenste omvang van de reservepositie.
Niet te realiseren bezuinigingen PB 2012
WMO – uitvoering PGB's
In de begroting is een besparing opgenomen van € 25.000,- t.a.v. de administratie van de PGB's binnen de WMO. Deze administratie wordt nu uitgevoerd door Menzis. De gedachte was om de administratie zelf uit te gaan voeren binnen de afdeling WIZ. Dit zou een bedrag van € 50.000 opleveren, waarvan de helft weer nodig zou zijn voor extra inzet van personeel binnen de ambtelijke organisatie. De gemeente Losser is echter tot 1 juli 2012 gebonden aan het contract met Menzis. Daarbij komt dat de gemeente Losser zich ten doel heeft gesteld om de afdeling WIZ onder te brengen bij de gemeente Enschede, hetgeen mogelijk per 1januari 2013 kan worden geëffectueerd. De gemeente Enschede heeft uitgesproken de administratie van de PGB's niet zelf te willen uitvoeren, maar bij Menzis te laten.
Het ligt niet voor de hand om de administratie per 1 juli 2012 bij Menzis weg te halen om die vervolgens per 1 januari 2014 daar weer onder te brengen. Bovendien levert dat niet de gewenste besparing op.
PIN-project
Het PIN-project heeft als doel om de instroom van uitkeringsgerechtigden ten gevolge van verhuizing naar Losser te verlagen. Het project komt er op neer dat huurwoningtoewijzingen aan werklozen, bijstandgerechtigden, etc. uit andere gemeenten niet zonder meer plaats vindt. Betrokkenen worden door de woningbouwvereniging eerst doorverwezen naar het Werkplein en men dient zich verplicht te melden/in te schrijven. Pas daarna kan woningtoewijzing plaatsvinden. In de meerjarenbegroting is vanaf 2013 een jaarlijkse besparing van € 50.000,- geraamd, dit als gevolg van het voorkomen van vijf nieuwe bijstandsaanvragen per jaar. Dit is echter niet reëel. Jaarlijks ontvangt de gemeente Losser een budget Inkomensdeel waaruit de uitkeringen worden betaald. Dat budget is al jaren ontoereikend omdat er meer uitkeringen worden verstrekt dan waarmee rekening wordt gehouden door het Rijk. Het gemeentelijk risico voor het tekort dat ontstaat blijft beperkt tot 10% van het Inkomensdeel. Het overige wordt aangevuld door het Rijk. Wanneer het aantal uitkeringen daalt, profiteert in eerste instantie het Rijk daarvan. Pas als de uitgaven gedaald zijn tot onder de grens van 110% van het budget Inkomensdeel profiteert de gemeente.
Duurzaamheid - Energiescan gebouwen
Er is een energiescan uitgevoerd in onze gemeentelijke gebouwen. Deze scan is doorberekend op mogelijkheden die tot en met 2015 positieve financiële effecten opleveren. Oorspronkelijk zou dit een voordeel opleveren van € 60.000 in 2013, €90.000 in 2014 en €110.000 in 2015 en volgende jaren. Uit nader onderzoek is gebleken dat er een foutieve berekening is gemaakt en dat de ramingsbedragen substantieel bijgesteld moeten worden naar structureel €15.000 vanaf 2013. Per saldo betekent dit een negatieve bijstelling van €45.000 in 2013, € 75.000 in 2014 en €95.000 in 2015 en volgende jaren.
Nieuwe beleidswensen
Digitaal handhaven/toezichtsprotocol (licentiekosten)
In het kader van de kwaliteitscriteria wordt gesproken over handhaving volgens het toezichtsprotocol. In RUD-verband wordt al naar randapparatuur gekeken. Het is wenselijk om hier aansluiting bij te zoeken. Genoemde gelden zijn slechts een globale inschatting.
Digitaal handhaven/toezichtsprotocol (investering)
In het kader van de kwaliteitscriteria wordt gesproken over handhaving volgens het toezichtsprotocol. In RUD-verband wordt al naar randapparatuur gekeken. Het is wenselijk om hier aansluiting bij te zoeken. Genoemde gelden zijn slechts een globale inschatting.
Bodemkwaliteitskaart en bodemfunctiekaart
In 2013 loopt de geldigheid van de bodemkwaliteitskaart af. Wanneer we niks doen vallen we terug op het landelijk opgestelde generieke beleid. Hoe groot het probleem/risico daar van is is niet exact bekend. Regionaal is er bewust voor gekozen om voor de regio Twente een regionale bodemkwaliteitskaart vast te stellen. Losser heeft daar niet aan mee gedaan maar ook een aantal ander gemeenten waaronder Enschede hebben daar niet aan mee gedaan. Losser omdat wij vooralsnog een geldende bodemkwaliteitskaart hebben. Enschede, omdat zij het generieke beleid voldoende vinden. Wij zijn al langer verplicht om een bodemfunctiekaart op te stellen. Dit is ook een sturingsinstrument ten aanzien van de gewenste bodemkwaliteit. Onderzocht moet worden wat nu voor de effectiviteit en efficiency voor Losser het meest interessant is. De grofweg geraamde kosten hebben betrekking op het opstellen van een nieuwe bodemkwaliteitskaart.
Bemoeizorg
Omdat bemoeizorgcliënten (verslaafden, mensen met psychiatrische aandoening) zelf geen hulp zoeken, wordt hun problematiek niet vroegtijdig aangepakt. Dit leidt tot (verdere) vereenzaming, verloedering en/of overlast, maar ook tot hoge maatschappelijke kosten. De financiele dekking voor deze nieuwe beleidswens is aanwezig binnen de huidige budgetten (compensatiebudget AWBZ en Collectie preventei geestelijke gezondheidszorg).
Vervangingsinvestering
Twee VW transporters
Vervanging van 2 Volkswagen Transporters. Auto's zijn van 2003 hebben 120.000 km gereden. Deze voertuigen worden dagelijks door de buitendienst gebruikt. De technische staat van deze voertuigen wordt slechter.
Niet verwerkte beleidswensen en knelpunten
Gebiedsontwikkeling NL-NOT
College heeft ingestemd met de visie, daarbij aangegeven dat er geen cofinanciering beschikbaar is.
Programma Hart voor Overdinkel
In mei 2012 heeft het college besloten om samen met wooncorporatie Domijn het Kulturhus te realiseren. Dit betreft slechts de bouw van het Kulturhus met brede school met bijbehorende parkeerplaatsen. De pleinontwikkeling met daarin geïntegreerd de herinrichting van de Hoofdstraat (de 'knip') is niet in dit bestemmingsplan opgenomen. Op basis van kengetallen is een raming gemaakt welke extra middelen benodigd zijn om ook de pleinontwikkeling en herinrichting van de Hoofdstraat te kunnen realiseren. Het genoemde bedrag betreft de investering na aftrek van bestaande dekkingsmiddelen (o.a. onderhoud wegen en riolering, het restantbudget binnenstedelijke vernieuwing c.a.). Verder zijn er wellicht nog externe bijdragen mogelijk (wellicht uit het Gebiedsprogramma NOT, Duurzaam Veilig, c.a.). Hiervoor is bestuurlijke inzet noodzakelijk. Uitvoering in aansluiting op realisatie Kulturhus; naar verwachting in 2014. Medio 2012 wordt er, in het kader van HvO-fase I, gewerkt aan een integraal plan voor de Hoofdstraat. Hierbij wordt een separaat stedenbouwkundig schetsontwerp gemaakt voor de pleinontwikkeling, gebaseerd op de meest recente ontwikkeling t.a.v. het Kulturhus. Op basis van dat plan kan verdere besluitvorming en lobbywerk richting subsidieverstrekkers plaatsvinden.
Actualiseren bestemmingsplannen
Het actueel houden van bestemmingsplannen is een wettelijke verplichting en dient eens in de tien jaar plaats te vinden. De eerste bestemmingsplannen zijn in 2004 geactualiseerd. Dit betekent dat in 2014 moet worden gestart met een nieuwe actualisatieronde. Door het niet voldoen aan de wettelijke verplichting is geen legesheffing mogelijk en kunnen bij ontwikkelingen geen kosten (bijv. kosten bovenwijkse voorzieningen) worden verhaald.
Onderhoud/vernieling abri's
Vanaf 2015 stopt CBS Outdoor in Losser met het huidige contract waarbij de kosten voor plaatsing en onderhoud van de Abri's worden gedekt uit reclame inkomsten. Dit vanwege tegenvallende belangstelling voor reclame uitingen. Per 1 januari 2015 komen de Abri's in eigendom bij de gemeente Losser. Met het onderhoud, reparatie en herstel van vandalisme-schade is naar verwachting een structureel bedrag gemoeid van € 35.000 per jaar. In 2013 wordt onderzocht of er op een andere wijze nog (gedeeltelijk) reclame-inkomsten te genereren zijn.De abri's zijn geplaatst in het kader van het regionale uitvoeringsprogramma om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren. Weghalen van de abri's past niet binnen de beleidsdoelstellingen van de gemeente Losser t.a.v. openbaar vervoer en duurzaamheid.
Verankering resultaten arrangement cultuurbeleid
De gemeente Losser heeft de provincie Overijssel bestuurlijk uitgedaagd om gedurende de nieuwe beleidsperiode cultuur 2013−2016 te blijven investeren in het gemeentelijk cultuurbeleid. Op grond daarvan mag worden verwacht dat de gemeente Losser eveneens concrete maatregelen neemt om de resultaten van vier jaren arrangement cultuurbeleid te waarborgen en voort te zetten. Minimale middelen om gemeentelijke beleidsregie te voeren:
- € 2.500 met betrekking tot de voortgang van het project van de gezamenlijke erfgoederen onder andere in relatie tot recreatie en toerisme;
- €2.500 met betrekking tot de voortgang van het project van de gezamenlijke muziekverenigingen (HaFa);
- € 5.000 met betrekking tot de voortgang van het project van de stichting Culturele Basisvorming Losser voor Harmonie en Fanfare (HaFa) in de klas i.h.k.v. de landelijke en provinciale regeling 'Cultuureducatie met Kwaliteit'.
VVV
Er is één professionele kracht beschikbaar op circa 60 vrijwilligers in drie VVV kantoren. Steeds meer komt de nadruk te liggen op professioneel gastheerschap, met uitstraling op de gehele gemeente. Om de professionele kracht te kunnen behouden is zekerheid op de middellange termijn nodig. Indien er geen extra middelen beschikbaar komen, kan de VVV geen meerjaren rugdekking opbouwen en de professionele kracht niet behouden. Het professioneel gastheerschap voor de gehele gemeente kan niet verder vorm gegeven worden.
Nieuwbouw sporthal
De huidige sporthal De Fakkel, gebouwd in 1971, voldoet niet meer aan de huidige inrichtingseisen voor bewegingsonderwijs. Daarnaast is gebleken dat de sporthal na verschillende verbouwingen niet meer voldoet aan de constructie eisen die aan een bestaande sporthal worden gesteld. Dit levert met name bij hevige sneeuwval een verhoogd risico met zich mee. Het verkennende onderzoek naar de realisatie van een nieuwe sporthal in de kern Losser is nog niet afgerond. Het investeringsbedrag is gebaseerd op de vergoeding van de nieuwbouwkosten voor de bouw van 3 gymzalen (exclusief grondkosten).
Sport en beweeg aanbod vergroten
Met de rijksbijdrage in het kader van het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB) zijn in de afgelopen jaren diverse sportstimuleringsprojecten uitgevoerd. Bij de deelnameverklaring heeft de gemeente verklaard deze projecten na 2012 te willen voortzetten. Hiervoor is een minimaal uitvoeringsbudget van € 10.000 noodzakelijk. Indien geen budget beschikbaar wordt gesteld, kunnen projecten als Lekker Fit, schoolschaatsen, schoolzwemmen, fittest niet worden voortgezet. Dit levert een negatieve bijdrage aan de gezonde en actieve leefstijl van inwoners.
Tractie; bestelbus
Vervanging van de Mitsubishi L400 bestelbus t.b.v. de landmeter. Voertuig is van 2001 en ruim over zijn afschrijftermijn. Voertuig is onmisbaar voor de bedrijfsvoering, wordt alle dagen gebruikt. Financieel risico: onderhoudskosten voor oude tractiemiddelen worden hoger dan de afschrijvingskosten voor nieuwe middelen.
C. Totaal overzicht bezuinigingsvoorstellen |
In onderstaand overzicht staan de geïnventariseerde bezuinigingsvoorstellen.
Deze voorstellen zijn verder toegelicht in onderdeel A ‘Bezuinigingsvoorstellen'.
A. Bezuinigingsvoorstellen |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|
|
|
|
|
Ombouw lokaal welzijnswerk |
6.964 |
13.927 |
21.103 |
|
Beeindiging Accomodatiegebonden Jongerenwerk Cluster/Sluiten jongerencentrum |
5.764 |
11.528 |
17.467 |
|
Beeindiging coordinatie schooladoptieplan |
2.260 |
4.521 |
6.850 |
|
Bibliotheek |
pm |
pm |
pm |
|
Tariefsverhoging binnensport |
pm |
pm |
pm |
pm |
Waterschap R&D/Rijkswaterstaat |
15.000 |
15.000 |
||
Versoberen onderhoud openbare ruimte % (m.u.v. groot onderhoud wegen) |
50.000 |
50.000 |
||
Jaarcyclus groot onderhoud wegen |
500.000 |
|||
Jaarcyclus groot onderhoud gebouwen |
300.000 |
|||
Hoogte verhuiskosten verlagen |
5.400 |
5.400 |
5.400 |
5.400 |
Drempelbedrag bijzondere bijstand |
8.500 |
8.500 |
8.500 |
8.500 |
Versoberen langdurigheidstoeslag |
18.000 |
18.000 |
18.000 |
18.000 |
Versoberen SMI-regeling |
2.500 |
2.500 |
2.500 |
2.500 |
Versoberen regeling minima |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
OKE wetgeving i.c. vergoeding kosten kinderopvang |
22.400 |
56.000 |
56.000 |
|
Logopedie |
pm |
pm |
||
Sporthalbeheer |
pm |
pm |
||
Aanschaf speelvoorziening |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
Verkeerseducatie en -beleid |
11.250 |
11.250 |
||
Provinciaal MJP (cofinancieringsgeld) |
- |
pm |
pm |
pm |
Geen kerstattentie verkeersbrigadiers |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
Besparing plaatsen kerstbomen |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
Jeugdsportsubsidies (50% afschaffen) |
4.833 |
9.667 |
14.500 |
|
Culturele raad |
983 |
983 |
983 |
|
Sportraad |
1.345 |
1.345 |
1.345 |
|
Clientenraad |
1.350 |
1.350 |
1.350 |
|
WMO raad |
1.350 |
1.350 |
1.350 |
|
Opheffen vrijstelling leges evenementen |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
Kostendekkende tarieven |
pm |
pm |
pm |
pm |
Opzeggen abonnement 'www.rechtop…' |
12.500 |
12.500 |
12.500 |
12.500 |
Verlaging budget studie/opleiding college |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
Vermindering budget rekenkamercommissie |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
OZB verhoging 10% |
340.000 |
340.000 |
119.000 |
119.000 |
Totaal bezuinigingsvoorstellen |
1.284.900 |
532.149 |
340.821 |
361.098 |
B. Bezuinigingsvoorstellen - met risico's |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
Uitbesteden buitendienst |
pm |
pm |
||
Verbonden partijen |
- |
- |
- |
- |
Voorliggend maken huishoudelijke hulp |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
|
Verordening aanpassen op conceptverordening VNG |
pm |
pm |
pm |
pm |
Woningaanpassingen > € 7.500 niet meer vergoeden |
pm |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
Versoberen verordeningen/regelingen (o.a. leerlingenvervoer, kwijtschelding) |
pm |
pm |
pm |
pm |
Beheerskosten evenementen |
pm |
pm |
pm |
pm |
Wegen in buitengebied onttrekken uit de openbaarheid |
pm |
pm |
pm |
pm |
Totaal bezuinigingsvoorstellen - met risico's |
0 |
110.000 |
110.000 |
110.000 |
Uit voorgaande hoofdstukken blijkt dat de mogelijke bezuinigingen op dit moment nog niet toereikend zijn om het tekort op te lossen. We geven u zoekrichtingen mee waar u aan kunt denken om uiteindelijk een sluitende begroting te kunnen maken. Daarnaast geven we u een overzicht van de subsidies die wij verstrekken. Een globale indicatie van budgetten openbare ruimte en de financiële middelen die betrekking hebben op het zwembad staan ook in dit overzicht.
Zoekrichtingen
Zoekrichtingen |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
Subsidie Muziekschool De Sleutel beëindigen |
31.213 |
62.426 |
93.639 |
|
Bijdrage muziekverenigingen voor uitvoering HAFA onderwijs |
-30.000 |
-30.000 |
-30.000 |
|
VVV |
9.000 |
18.000 |
27.000 |
|
Recreatie en Toerisme |
12.500 |
12.500 |
12.500 |
12.500 |
Economische zaken |
15.000 |
15.000 |
15.000 |
15.000 |
Schrappen budget onvoorzien gemeente |
64.000 |
64.000 |
64.000 |
64.000 |
Geen commissieleden niet zijnde raadsleden |
4.543 |
4.543 |
4.543 |
4.543 |
Vermindering vergoeding raadsleden, 1% = |
1.600 |
1.600 |
1.600 |
1.600 |
Vermindering ondersteuning griffie |
pm |
pm |
||
Schrappen budget onvoorzien raad |
12.500 |
12.500 |
12.500 |
12.500 |
Totaal |
110.143 |
120.356 |
160.569 |
200.782 |
MuziekschoolDe Sleutel Muziekschool De Sleutel ontvangt jaarlijks een subsidie ter hoogte van € 93.639. U kunt besluiten om het vaste aanbod aan muziekonderwijs t/m 18 jaar te beëindigen. Daarnaast kan besloten worden om het HAFA onderwijs te laten uitvoeren door de lokale muziekverenigingen. Dit leidt mogelijk tot sluiting van de huidige muziekschool en tot een gewijzigde exploitatieopzet van het Kulturhus Losser. Indien wordt besloten het HAFA-onderwijs te laten verzorgen door de lokale muziekverenigingen, worden de kosten hiervan op circa € 30.000 geraamd. VVV De VVV krijgt jaarlijks een subsidie ter hoogte van € 27.000. Deze subsidie wordt gebruikt voor het uitvoeren van toeristische activiteiten in Losser en voor organisatorische kosten. De VVV bestaat uit één professionele kracht en 60 vrijwilligers. Ondernemers dragen daarnaast ook bij aan deze kosten om toerisme in Losser te stimuleren (fluctueert per jaar). U kunt besluiten de subsidie af te schaffen. Consequentie is wel dat de gemeente haar voorbeeldfunctie richting ondernemers verliest, de kans is aanwezig dat de VVV haar professionele kracht niet kan behouden en mogelijk moet de VVV dan besluiten om bepaalde taken niet meer uit te voeren. Recreatie en toerisme Op het gebied van toerisme zijn de afgelopen jaren meerdere bezuinigingen doorgevoerd. Het werkbudget voor recreatie en toerisme wordt gebruikt voor het aanjagen van projecten (zoals de mountainbikeroute), maar ook voor promotie (om Losser op de kaart te zetten door verbinding in de Schatkamer van Twente). Economischezaken Het budget wat nog beschikbaar is op het gebied van economische zaken wordt met name ingezet om ondernemers te stimuleren en soms te faciliteren (onder andere voor ondersteuning bij het opzetten van ondernemersbijeenkomsten en dit aan te jagen). Bestuurskosten Wettelijk gezien bestaan er mogelijkheden om bestuurskosten te verminderen. Zo kunt u besluiten om de te hanteren raadsvergoeding op een lager niveau vast te stellen. Daarnaast is het niet verplicht om commissieleden niet zijnde raadsleden aan te stellen. Ook kan worden besloten om de ondersteuning vanuit de griffie te verminden. De totale loonkosten voor de griffie bedragen € 118.794.
Budget onvoorzien Zowel raad als organisatie hebben een budget onvoorzien. Hier worden kosten uit betaald die voorafgaand aan het jaar niet voorzien zijn. Uit deze budgetten zijn afgelopen jaar bijvoorbeeld de inwonersenquête betaald, het uitvoeringsbudget voor de notitie ‘Mensenwerk', kosten voor de nostalgische raad, komst nieuwe burgemeester, etc. Aangezien we jaarlijks onvoorziene uitgaven hebben is het niet verstandig om dit volledige budget te schrappen.
Indicatie van budgetten In de reeds genoemde bezuinigingsvoorstellen én in onderstaande zoekrichtingen zijn al subsidie- en onderhoudsbudgetten meegenomen. Deze zijn niet verwerkt in het totale overzicht aan subsidies en onderhoudsbudgetten. Er zitten dus dubbelingen in. Daarnaast moet er met eventuele bezuinigingen op subsidiebedragen rekening worden gehouden met een afbouw van de subsidie over de jaren. Voordat bezuinigd kan worden zullen we eerst de consequenties van deze bezuiniging goed in beeld moeten brengen. Het is van belang om duidelijk te hebben welke rol wij als gemeente willen vervullen. Hetzelfde geldt voor de rol van instellingen die op dit moment een subsidie ontvangen; wat verwachten wij nog aan diensten van deze instellingen? |
||||
Subsidiebudgetten |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
Prestatiesubsidies |
||||
Stichting Cluster |
601.908 |
601.908 |
601.908 |
601.908 |
Muziekschool |
484.700 |
484.700 |
484.700 |
484.700 |
Bibliotheek |
212.329 |
212.329 |
212.329 |
212.329 |
Algemeen maatschappelijk werk (Carint) |
282.505 |
282.505 |
282.505 |
282.505 |
Waarderingssudsidies |
||||
Gemeentelijke belangen |
212.500 |
212.500 |
212.500 |
212.500 |
Jeugdsportsubsidies |
29.000 |
29.000 |
29.000 |
29.000 |
Vrijwilligerssubsidies |
24.000 |
24.000 |
24.000 |
24.000 |
Budgetten openbare ruimte |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
Groot onderhoud wegen |
1.000.000 |
1.000.000 |
1.000.000 |
1.000.0000 |
Straatreiniging |
68.000 |
68.000 |
68.000 |
68.000 |
Gladheidsbestrijding |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
Civieltechnische kunstwerken |
47.000 |
47.000 |
47.000 |
47.000 |
Groot onderhoud gebouwen |
600.000 |
600.000 |
600.000 |
600.000 |
Onderhoud openbaar groen |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
Onderhoud openbaar groen (TopCraft) |
325.000 |
325.000 |
325.000 |
325.000 |
Overige mogelijkheden zwembad |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
||
Personeelskosten |
310.000 |
310.000 |
310.000 |
310.000 |
||
Inhuur |
69.000 |
69.000 |
69.000 |
69.000 |
||
Kap.lasten |
370.000 |
370.000 |
370.000 |
370.000 |
||
Energie |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
||
Overige kosten |
115.000 |
115.000 |
115.000 |
115.000 |
||
Inkomsten |
-293.000 |
-293.000 |
-293.000 |
-293.000 |
||
Overhead |
269.000 |
269.000 |
269.000 |
269.000 |
||
Saldo |
940.000 |
940.000 |
940.000 |
940.000 |
||
Boekwaarde gebouwen etc. |
2.967.000 |
|||||
Overzicht bestemmingsreserves Ter informatie hebben we ook het overzicht van de bestemmingsreserves per 31-12-2012 opgenomen. Een toelichting hierop staat in de jaarrekening 2011 die u onlangs hebt gekregen. |
||||||
|
Boekwrde |
|||||
( bedragen in euro x 1.000) |
31-12-‘11 |
|||||
Herontwikkeling Aloysiuslocatie |
14 |
|||||
Reiniging |
2.164 |
|||||
Riolering |
2.110 |
|||||
Onderhoud Wegen |
1.281 |
|||||
Uitwerking Kaders Kadernota 2012-2015 |
500 |
|||||
Organisatie – ontwikkelingen |
38 |
|||||
Conjunctuur-/frictiefonds |
685 |
|||||
Personele lasten samenw.Enschede |
249 |
|||||
Bouw 2e Kulturhus Overdinkel |
400 |
|||||
Onderhoud gebouwen MOP Onderwijs |
25 |
|||||
Periodiek medisch onderzoek Ambtenaren 2010 |
9 |
|||||
Onderhoud kunstwerk Bewwerskamp |
50 |
|||||
Dorpsvisies/uitv.Leefbaarheidsagenda |
73 |
|||||
Implementatie omgevingsvrg. (WABO) |
15 |
|||||
Vervolgprocedures VVH |
63 |
|||||
Cofin. Revitalisering landelijk gebied |
117 |
|||||
Inburgering ROC twente 2010 |
6 |
|||||
Nat. Actieplan Sport en Bewegen |
91 |
|||||
Belasting onttrekking grondwater |
42 |
|||||
Onderhoud gebouwen MOP 2011 |
387 |
|||||
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs |
2 |
|||||
Bestemmingsplan Buitengebied 2010 |
86 |
|||||
CAO-afspraak gratificatiebudget |
2 |
|||||
Samenwerking Groene Diensten |
50 |
|||||
Impuls brede school sport en cultuur |
38 |
|||||
Verv. Lampen openbare verlichting |
50 |
|||||
Akoestische aanp. Gronausesstraat |
100 |
|||||
Egal.res.investeringsbijdrages |
3.485 |
|||||
|
|
|||||
Totaal |
12.132 |
|||||
* In 2012 zijn er mutaties geweest in bovengenoemde reserves.
Bij de kadernota en programmabegroting 2012-2015 zijn de kaders benoemd waaruit ombuigingen en bezuinigingen gerealiseerd moeten worden. U heeft bij de vaststelling van de kadernota gekozen, om met voorrang, het onderdeel noaberschap en de kaders innovatie en bedrijfsvoering uit te werken. In de periode na de behandeling van de kadernota hebben we deze kaders verder vormgegeven en zijn we tot een aantal concrete voorstellen gekomen.
In de begroting konden we u een overzicht presenteren met besparingen die we verwachtten te realiseren en een toelichting geven op de verschillende bezuinigingsvoorstellen. Bij de meeste voorstellen gaat het met name om een andere manier van werken. Waarbij we de samenleving zo min mogelijk direct raken.
In de Staat van Losser hebben we u geïnformeerd over de stand van zaken ten aanzien van de verschillende kaders (en daarbij behorende voorstellen). De komende jaren moeten de voorstellen verder worden uitgewerkt, hiervoor zal ambtelijke capaciteit ingezet moeten worden. Hieronder een opsomming:
- Noaberschap: zelfwerkzaamheid stimuleren om de samenleving zo leefbaar mogelijk te houden. Een integrale aanpak op dorps- en wijkniveau is een basisvoorwaarde voor het stimuleren van meer zelfwerkzaamheid binnen de dorpen en wijken. We willen beginnen met één of twee kern(en) als pilot. In een bestuurlijk overleg met de dorpsraad Beuningen heeft de dorpsraad laten weten in principe wel bereid te zijn om als pilotdorp te fungeren.
- Wijkcoaches: vergaande samenwerking tussen hulpverleners die hulp verlenen aan gezinnen met meervoudige problematiek, om versnippering en inefficiëntie te voorkomen. De besparing is ingeboekt vanaf 2015, als er in de jaren 2013 en 2014 gewerkt kan worden aan de realisatie van dit onderwerp, dan moet de ingeboekte besparing haalbaar zijn.
- CJG-Loesloket: een loket voor ouders met opvoed- en hulpvragen waar informatie, advies en zo nodig ondersteuning wordt geleverd. Doordat inmiddels 8 van de 14 Twentse gemeenten zijn aangesloten zal dit efficiencyvoordelen opleveren. Deelname aan het Loesloket is inmiddels een feit. De gevolgen voor andere terreinen moet nog nader worden onderzocht.
- Samenwerking andere gemeenten: onze insteek is om zoveel mogelijk de samenwerking met andere gemeenten in Noordoost Twente op te zoeken. Er is sprake van vergelijkbare belangen en landschapswaarden. Daarom is het goed mogelijk om bepaalde ruimtelijke plannen samen op te stellen. Of dit daadwerkelijk leidt tot een financiële besparing is op dit moment nog niet in te schatten.
- Het nieuwe werken: een veranderstrategie om werken effectiever, effciënter en plezieriger te maken voor zowel de medewerkers als de organisatie. Het gaat daarbij vooral om een verandering van cultuur en mentaliteit, waarbij de nieuwste technologieën worden ingezet om de verbinding tussen mensen te leggen. Op dit moment is de verwachting dat de besparing gerealiseerd gaat worden.
- Duurzaamheid
o Energiescan gebouwen: het uitvoeren van maatregelen aan de hand van de energiescan van gemeentelijke gebouwen. Uw raad is in de Staat van Losser geïnformeerd over de bijgestelde ramingsbedragen.
o Ontwikkelen duurzaamheidsvisie: op dit moment wordt gewerkt aan een duurzaamheidsvisie en een uitvoeringsprogramma. Hieruit zal moeten bljiken op welke wijze wij als gemeente een rol moeten/willen vervullen op het gebied van duurzaamheid.
- Vastgoed:
o Centraliseren vastgoedfunctie: herinrichten, centraliseren en professionaliseren van het vastgoedmanagement. Door het bundelen van de aanwezige kennis kan het gemeentelijke vastgoed efficiënter worden beheerd. Op dit moment verwachten we deze besparing te kunnen halen.
o Gemeentelijke gebouwen: er zijn gemeentelijke gebouwen die we beter kunnen afstoten. Dit betekent een structurele verlaging van het meerjaren onderhoudsplan. In de begroting zijn we uitgegaan van een voorzichtige benadering. De markt is zeer ongunstig, dus op dit moment kan niet worden ingeschat of de verwachte besparing gerealiseerd gaat worden.
o Verhuur gemeentehuis: de bibliotheek, de muziekschool en stichting Cluster zijn de mogelijkheden naar samenwerking in het Kulturhus Losser aan het onderzoeken. Het onderzoek naar de haalbaarheid van het Kulturhus Losser moet voor het eind van dit jaar afgerond zijn. De ingeschatte huurinkomsten voor de gemeente worden in dit onderzoek meegenomen. Als het Kulturhus Losser niet wordt gerealiseerd moeten de ingeschatte huurinkomsten op een andere manier verworven worden.