Algemene beschouwingen oktober 2009
ZORGEN OM MORGEN
Allereerst willen we opmerken dat wij ons grote
zorgen maken over een aantal zaken. Neem bijvoorbeeld de ontwikkelingen rondom
onze polikliniek, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de financiële positie
van Top Craft en de toekomst van de sociale werkvoorziening.
dat was in 2006
Na ons de zondvloed??
Waarom deze aanhef…..we maken ons zorgen…grote
zorgen over een aantal ontwikkelingen die nu gaande zijn. We zijn bang dat deze
ontwikkelingen de gemeente veel geld gaan kosten
En zo begonnen we algemene
beschouwingen in 2007… en zie waar we nu zijn beland. Na het financiële
dieptepunt van de onder toezichtstelling door de provincie volgde een
bestuurscrisis. Wethouders kwamen en gingen. Losser kwam volop in het nieuws,
maar niet op de manier die onze fractie voor ogen staat.
Gelukkig zitten we nu weer in rustiger vaarwater, met 2
wethouders van buiten die we tot de verkiezingen 'de onze†mogen noemen.
Vanavond is de vuurdoop voor deze wethouders met de behandeling
van onze begroting, de laatste van deze raadsperiode. Maar ook een begroting waarin
een aantal bezuinigingen van het mei-akkoord zijn verwerkt waar wij niet mee
kunnen leven, omdat ze volstrekt willekeurig zijn en niet onderbouwd, we zeiden
het al eerder. En als we de komende tijd niets doen, gaan die bezuinigingen gewoon
door. Dan gaat er een streep door het kwijtscheldingsbeleid en zal de
muziekschool het faillissement moeten aanvragen. Maar ook realisatie van de
Kulturhusen is onzeker omdat dit afhankelijk is van de subsidies. Het zwembad
is minder open en de cijfers laten zien dat er veel minder bezoekers dan
voorgaande jaren komen.
Het onderhoud van de wegen loopt 2 miljoen achter.
De WMO dreigt helemaal een zorgenkind te worden.
Een aantal zaken die in dure
rapporten zijn vastgelegd, stagneren of worden gedeeltelijk of helemaal niet
meer uitgevoerd.
Denk daarbij aan de beleidsnota en
marketingplan Recreatie en Toerisme; de promotiecampagne Schatkamer van Twente
en de Sociaal Economische nota.
En last but not least…. ook het rijk zal
rigoureus gaan bezuinigen en de gemeenten zullen minder geld uit het rijkspotje
krijgen.
We zitten dus financieel dik in
de problemen en zullen de komende tijd voor moeilijke keuzes komen te staan. De
denktank komt nog met alternatieve voorstellen die wellicht wat licht in de
duisternis kunnen brengen, maar ook zij zullen geen ijzer met handen kunnen
breken.
Onze insteek is in ieder geval,
om eerst in te zetten op het behoud van de voorzieningen die we hebben en dat
zal al moeilijk genoeg zijn. Voor nieuwe projecten en nieuw beleid is voorlopig
geen ruimte. Hoe kunnen we het dan maken, dat aan de ene kant het
kwijtscheldingsbeleid voor de minima wordt geschrapt, we een streep zetten door
de muziekschool en bezuinigingen in de WMO worden doorgevoerd, terwijl we aan
de andere kant meer dan € 600.000 uitgeven aan een atletiekaccommodatie voor
relatief weinig leden en dan ook nog op een verkeerde locatie.
Op enkele punten uit de begroting gaan we even kort in.
Wat de mogelijkheid voor kwijtschelding betreft voor de laagste inkomens, kunnen we ons niet
vinden in de bezuinigen wat dit betreft. Bezuinigen over rug van de minima
vinden wij niet te verkopen. Dit hebben we in mei ook al aangekaart, maar de
motie heeft het toen gehaald. De vorige vergadering is een amendement
ingebracht en dit zal opnieuw gezamenlijk worden ingebracht.
Wat de WMO betreft,
zijn we er van overtuigd dat het marktgerichte werken op zorggebied wel
degelijk ten koste van de kwaliteit en van het personeel gaat. Enschede gaat een onderzoek doen naar de aanbesteding en dat
vinden we een goede zaak. Wat de huishoudelijke hulp betreft vragen we
ons af hoe ver het is met de overname van de werknemers door de nieuwe
aanbieders? Is dit inmiddels al geregeld, en is dit tegen fatsoenlijke
arbeidsvoorwaarden? Blijven onze burgers wel de hulp krijgen die ze nodig
hebben? En juist nu we meer zorg afschuiven op mantelzorgers, gaan we hier op bezuinigen, is dat niet heel
tegenstrijdig? \We komen met een amendement.
Wat communicatie betreft
stellen wij voor op de wekelijkse informatiepagina in de Nieuwe Dinkellander
ook ruimte voor een bijdrage van de raadsleden te reserveren. De burger heeft
ook recht op informatie van zijn/haar vertegenwoordigers.
We blijven pleiten voor een subsidiehunter. Dinkelland laat zien dat dit loont en er heel veel
geld binnen gehaald wordt.
De verhoging van 25% voor
toeristenbelasting vinden we tegenstrijdig met het speerpunt toerisme. De
vraag is ook in hoeverre we dit nog als speerpunt kunnen en willen houden nu fors
in dit budget gesneden is? Hoe denkt het college en hoe denkt de raad hierover?
Overlast van hondenpoep blijft een probleem. We vinden het
jammer dat hier niets aan gedaan wordt en dat ook niet ingespeeld wordt op de
wet bestuurlijke boetes. Misschien is
het een optie om mensen vanuit de sociale werkvoorziening op te leiden voor
BOA.
Het subsidiebeleidis nog steeds niet vastgesteld. Het is zaak dat er nu snel een duidelijk en
rechtvaardig subsidiebeleid komt. Jaren en jarenlang wordt hierover al gepraat en nog steeds weten
verenigingen, organisaties, instellingen niet waar ze aan toe zijn. Er zijn al
wel forse bezuinigingen op de subsidies aangekondigd en ook een subsidieverordening
opgesteld, maar een nota subsidiebeleid is er nog niet. Dat lijkt ons toch echt
de omgekeerde gang van zaken. Zoals we hier met verenigingen, organisaties en
instellingen omgaan, dat kan echt niet.
Tot zover mijn eerste termijn.
----------------------------------------------------------
Stemming: Op onderdelen
kunnen we ons in de begroting vinden. Waar we ons niet in kunnen vinden is in
een aantal financiële punten zoals in eerste termijn verwoord en ook niet met de
bezuinigingen op subsidies en dan hebben we het over het thema leefbaarheid en
maatschappij.
We kunnen dus akkoord gaan met de begroting, maar met die
kanttekening.
Financiële paragraaf (Lies)
Zoals blijkt uit de cijfers moet de begroting 2010, maar ook
2011, nog sluitend gemaakt worden door geld uit de reserves te halen. In onze
ogen is de begroting nog steeds niet meerjarig
sluitend en we zijn benieuwd hoe de provincie hier over denkt.
De ontwikkeling van de algemene reserve laat zien dat de algemene risicoreserve tot en met 2012
niet op peil is. In 2010 zal de ijzeren
en risicoreserve ook nog eens aangepast moeten worden aan het
begrotingsbedrag van dat jaar(ca. 40 miljoen) en dat betekent nog eens een
extra tekort.
De wachtgelden en
pensioenvoorzieningen van de laatste 2 vertrokken wethouders zullen nog moeten worden verwerkt (ruim 2
ton) en een doorwerking van het saneringsplan
Top Craft is al voor 50 % meegenomen in deze begroting, en dat vinden wij onverstandig.
We hebben het saneringsplan gezien en ook dit zóveelste saneringsplan van Top
Craft is in onze ogen niet realistisch. De recessie heeft ook hier toegeslagen.
Groepsdetacheringen bij Power Packer en de timmerfabriek in Ootmarsum zijn
terug bij Top Craft en er is over de hele linie niet genoeg werk meer, dus de
inkomsten lopen terug in plaats dat de omzet verhoogd zal kunnen worden. Een
forse uitstroom naar regulier werk is in onze ogen ook een utopie. Daarbij komt
dat de aangekondigde ontslagen bij ambtenaren en PriWotCo vooral het eerste
jaar nog eens extra geld zullen gaan kosten, alvorens ze tot een besparing leiden.
Het is dan ook verstandiger, de doorwerking van het saneringsplan pas te nemen,
als deze bezuinigingen bij Top Craft ook daadwerkelijk gerealiseerd zijn, dan
lopen we wat dit betreft tenminste geen extra risico. In het bestuursakkoord is
nu gelukkig wel afgesproken dat het college 1 mei 2010 een overzicht geeft van de stand van zaken van
ingeboekte bezuinigingen en inkomsten, maar wij hadden liever gezien dat
u dit buiten de begroting had gelaten. Als de bezuinigingen bij Top Craft
inderdaad resultaat hebben is dat mooi meegenomen, maar mocht het nu
tegenvallen, dan hebben we weer opnieuw een extra tekort.
Ook wordt voor 2010 en 2011 een positief resultaat 'verwacht†van samen bijna 2 ton (111.000 en
67.000). Dit wordt al toegevoegd aan de algemene reserves. Dat kan natuurlijk,
maar we vinden het wel erg voorbarig en zouden het verstandiger vinden ook ditpas te nemen als het ook daadwerkelijk is gerealiseerd.
Daarbij komt dat er een forse
toename is te zien van het aantal uitkeringsaanvragen. In 2009 is er maar liefst een toename te zien
van ca. 30%. En ik vrees dat dit het komende jaar alleen nog maar toenemen. De toevoeging aan het conjunctuur en
frictiefonds kunnen we dan ook van harte ondersteunen.
Behalve achterstallig
onderhoud van de wegen van ruim 2 miljoen, is er ook sprake van
achterstallig onderhoud van bermen en sloten. Maar ook voor onderhoud van onze kunstwerken (ander woord voor te zoeken), het
straatmeubilair en onze gebouwen (waaronder de scholen) is niet voldoende
begroot.
Dit speelt al jaren en we krijgen het vanzelf weer op ons
bordje, we zeiden het al vaker. En dat is meteen een bruggetje naar het volgende.
Er stond in deze begroting iets boeiends. Er wordt een
bedrag van 150.000 euro opgevoerd i.v.m. 'gemist jaar 2010 in ombuigingen onderhoud
wegenâ€. Als uitleg geeft u dan dat 'In het besluit van mei bij de ombuigingen,
op groot onderhoud wegen ONBEDOELD (?) voor het jaar 2010 incidenteel 200.000
op het budget is bezuinigd.
Er is dus met de ombuigingen *200.000 (*100.000 task force –
100.000 amendement) te veel bezuinigd op wegenonderhoud en daarom is er nu in
de begroting toch maar weer 150.000 extra voor begroot.
Dat betekent… dat in mei – met behulp van een duur extern bureau, een amendement opgesteld als
noodreparatie door de overige fracties, met als dekking dit bedrag van 100.000 euro
onderhoud wegen, waarvan nu dus gezegd wordt dat dit onbedoeld is
geweest!????!
Hoe moeten we dit opvatten?? Was dit dan een farce, dit hele
amendement met noodreparaties. Ons werd toen verweten dat wij voor onze moties
geen dekking hadden. Hoe moeten we die reparatie dan zien, die berust op een
dekking die nu snel weer wordt teruggedraaid. Hoe zit het dan met de dekking?
We zijn heel benieuwd naar het antwoord?
Tot slot: In mei hebben we al aangekaard dat we in Losser als
we kijken naar de uitkering van het rijkwe op een aantal fronten afwijken en
meer uitgeven dan er binnenkomt. Dan gaat het om bestuur, werk en inkomen, ontspanning en
sport, volkshuisvesting en ruimtelijke ordening en openbare orde en
veiligheid.
In vergelijking met andere
gemeenten zijn ook afwijkingen te zien (clusters
en functies door elkaar): - Economische zaken, Ruimtelijke ordening, werk en
inkomen en milieubeheer.
Een grondige
begrotingsscan door het Ministerie van Binnenlandse Zaken zou ons meer inzicht
kunnen geven naar de oorzaken daarvan. Dit zou de komende jaren dan ook als
handvat gebruikt kunnen voor het gerichter doorvoeren van bezuinigingen.
Ondanks toezeggingen van de wethouder en gemeentesecretaris is deze scan nog
steeds niet aangevraagd, waarom niet??
We hebben een groot aantal technische vragen al schriftelijk
gesteld, maar er blijven een aantal zaken over waar we nog graag opheldering
over willen:
VVD Er valt niets meer te verdelen, gemeente
geeft te veel geld uit
BF Geen
vertrouwen in de toekomst, gaten in de begroting worden gevuld uit de reserves
CDA legt
de prioriteit bij het op peil brengen van de reserves (maar is ook volgend jaar
nog niet het geval).
PvdA Daadkracht
en voortvarendheid worden node gemist bij het college van PvdA, CDA en SDGL.
Maar het was toch ook hun college.
SDGL De schup mot de groond in, om dat de
financiële gaten uit het verleden zijn gedicht en men kan beginnen met een
nieuw financieel fundament