Vragen begroting
(commissievergadering) BURGERFORUM
Toelichting punt 3 – toepassen
profijtbeginsel doorrekening kosten evenementen
Vraag: Is dat bij álle evenementen? Dus ook bij de
Carnavalsoptocht, Koninginnedag, 4-daagse e.d. of alleen bij 'commerciëleâ€
evenementen? En wat valt dan exact onder commercieel?
Vraag: Geantwoord is bij alle evenementen,
klopt dat? En wij willen nu juist een
levendig dorp met veel activiteiten. Bereiken we zo niet het tegendeel?
Herstructurering adviesraden
Vraag: We hebben een overzichtje gekregen, maar
daar staat de cliëntenraad niet bij? Waarom niet?
Pag.
12 – toelichting: Er wordt een taakstellende bezuiniging opgelegd aan de
fusieorganisaties Cluster, Bibliotheek en Muziekschool t.b.v. 143.000 euro.
Vraag: Waarop is dit
bedrag gebaseerd? Met andere woorden, op welke DAP kaarten dient bezuinigd te
worden of op welke beleidsvelden? (Deels ook bij financieel technische vragen
gesteld)
Wanneer
wordt onderstaande voorstel uit onze gezamenlijke motie voorgelegd?
Pag.9 Daar staat: 'Taakstellende bezuiniging
opnemen voor ….. 'en verder…. 'Niet verder bezuinigen om muziekonderwijsâ€.
Slaat dat niet verder bezuinigen op de 93.000 euro? De DAP kaarten die
afgenomen worden conform uitspraak raad = instrumentaal muziekonderwijs tot en
met 18 jaar en HAFA alle leeftijden ad. ca. 271.000 euro.
Wat is nu correct? En welke kaarten nemen we daarvoor af.
Waar moet de verbouwing van het gemeentehuis
van betaald worden om het geschikt te maken voor een Kulturhus?
Vraag: Nu het Kulturhus niet in de gepresenteerde
vorm gerealiseerd kan worden en we niet weten hoe het verder gaat, hoe staat het
dan met Sporthal De Spil (waar we al eerder naar vroegen)? Waarom gaat het niet
door. De burgers is een heel mooi plaatje door Domijn gepresenteerd en dit is
funest voor het vertrouwen van de burgers. Het is zaak de burgers snel en goed
te informeren.
Vraag: U gaat 2013 eenmalig korten op budgetten groot onderhoud wegen en
gebouwen om de tekorten weg te werken. De jaren daarna staat er een taakstellende bezuiniging openbare ruimte
van 350.000 euro (structureel) gepland. Op basis waarvan baseert u dit? Een
integrale beheersnota ontbreekt immers nog (De SDGL wees hier ook al op)
Ook
bij punt 7 pag. 12: Efficiency onderhoud openbare ruimte: Per 2015 worden de
werkbudgetten hiervoor 5% verminderd. Dan kan alleen als het beheer op orde is!
Maar wanneer is het beheer op orde? Wie bepaalt dat? Wat zijn de criteria?
Vraag: Bij het aanbesteden wilt u uitgaan van
inzet van mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt (prima!) en aandacht
voor lokale ondernemers. Wat dat laatste betreft hebben we een brief geschreven
met de vraag hoe dit samen gaat met het inkoopbeleid via Enschede.
Vraag: pag. 15 – aanpassen gemeentelijke bijdrage HH (WMO).
Hebben we het goed begrepen dat in plaats van hulp in
natura de HH in alle gevallen wordt omgezet in een PGB. Dat houdt in dat
cliënten dit zelf moeten gaan regelen en er zal een groep zijn die zich daar
niet mee redt. Hoe wilt u dit oplossen? En geeft dit niet weer extra veel
administratieve rompslomp? Wie controleert dit? En staat dit niet haaks op het
gewenste wijkgerichte werken?
Vraag: Op pag. 40 bij volkshuisvesting en bouwen
staat, dat het duidelijk is dat bij ongewijzigd beleid in de toekomst een
overschot aan eengezinswoningen dreigt. Kunt u dit nader uitleggen en wat is
goedkoop? Aan welke bedragen denkt u dan?
Vraag: Veel bestemmingsreserves staan in 2014 en
verder op nul, o.a. de dorpsvisies, cofinanciering vitalisering landelijk
gebied, conjunctuurfonds, onderhoud wegen. Hoe en wanneer wilt u dit gaan
aanvullen? Vraag: En waar denkt u de toevoeging aan de algemene reserves
weg te kunnen halen?
Pag. 17 - Economische zaken.
Vraag: Welk bedrag is hiervoor beschikbaar (graag
meerjarig). Een groot deel van het werkbudget wilt u in stand houden voor
ondersteuning ondernemers. Wel deel exact?
Op pagina 123(?)
staat voor bedrijvencontacten voor 2013 een bedrag van 677.589 euro en
vervolgens van 975.003 euro voor 2014 onder lasten. Hoe is dit bedrag opgebouwd
en waaruit bestaan de baten van 106.500 euro? Waar wordt dit bedrag voor
gebruikt? (Belang van investeren in landschapsvisie NOT breed!)
Vraag: Hoe ver is het met de privatisering sportaccommodaties? Waar zitten
nog problemen?
Vraag: Welk risico lopen we wat de gevraagde temporisatie door onze
contractpartner op de Saller betreft?