Laadpalenvisie

In de oordeelsvormende vergadering gesproken over de laadvisie. we kwamen er niet helemaal uit en dit zal dan ook nogmaals besproken worden in de raadsvergadering van 17 september.

Integrale laadvisie vaststellen
Zo te lezen heeft de gemeente een opdracht, dus zullen we er mee aan de slag moeten.
Maar is dat wel zo? Op vele plekken in de energietransitie maakt men pas op de plaats, waarom ook niet hier en evalueren we over twee jaar waar we staan?
Want er zijn wel enkele kanttekeningen te maken.

Om te voorkomen dat veel laadpalen geplaatst gaan worden in het centrum waar de capaciteit van parkeren al beperkt is vragen we daar aandacht voor en zouden we graag zien dat ze zich niet binnen de Blauwe zone bevinden. Immers, men kan met een volle accu van huis vertrekken, dat doen fietsers ook. Laden buiten het centrum moet een mogelijkheid blijven op plekken waar het geen probleem is dat een auto lang parkeert.

Datzelfde geld natuurlijk ook voor wijken waar de parkeerdruk hoog is. Ook zullen we er m.n. op deze plekken voor moeten zorgen dat laadplekken geen parkeerplekken worden. De gemeente zelf moet hierin een voorbeeld functie nemen. We zien nog te vaak auto’s van de gemeente een hele dag aan de lader staan en de plek bezet houden. We horen graag een reactie van allen hierover en een eventuele toezegging van de wethouder.

In het stuk staat dat men niet wil meedenken over oplossingen voor mensen die geen oprit hebben.
Maar in wijken waarvan de bewoners geen oprit hebben, en waar de parkeerdruk dus hoog is zal er ook nagedacht moeten worden hoe hun te faciliteren. Wellicht willen bewoners graag gebruik maken van overtollige stroom die zij zelf opwekken, daar hiervoor bij terug levering betaald moet gaan worden.

We kunnen nadenken over een kabelgootsysteem in het trottoir om ook deze inwoners te bedienen. Andere gemeenten doen dit ook al. We hoeven het wiel dus niet zelf uit te vinden.
En is het niet ook zo dat als men daar palen gaat plaatsen dit ten koste gaat van een parkeerplaats die misschien een groot deel van de dag niet gebruikt mag worden. En dat bij hoge parkeerdruk.
In de tekst staat: De gemeente heeft onderzocht wat de vraag naar elektrische auto’s en laadinfrastructuur is. Loopt het echt zo’n vaart? Volkswagen sluit al een fabriek omdat het voor hen niet rendabel is.

Ook qua netcongestie is alles nog lang niet op orde. Wij zeggen pas op de plaats en over twee jaar kijken hoe het loopt.
Share our website