commissie B&S 22 januari 2013
De speerpunten
voor 2013-2016 zijn volgens dit integraal veiligheidsplan
1- veiliger leefomgeving
2- drugsoverlast
en –handel
3- jeugd
4 -
verkeersveiligheid
5-
inbraakpreventie
Veel wordt
ingezet op preventie. Op zich een goede zaak, maar voor de mensen is het ook
heel belangrijk dat er daadwerkelijk wat gedaan wordt aan overtredingen en dat
er gehandhaafd wordt.
Datzelfde geldt voor verkeerd parkeren, fietsen zonder licht en dat
soort zaken. Vanaf 2006 pleiten wij al voor maatregelen in het kader van
optreden tegen de zogeheten kleine
overtredingen. BOA’s zouden een prima rol kunnen spelen als het gaat om
bestuurlijke boetes. We zouden die kunnen inlenen bij onze buurgemeenten. Ook
dit raakt de leefbaarheid in onze gemeente. Kunnen hier middelen voor vrij
gemaakt worden?
Fietsendiefstallen, ook iets wat heel erg leeft onder de
bevolking. Goed dat er nu een bende is opgepakt, maar we hopen dat dit ook
aandacht blijft krijgen.
Geschrokken zijn wij van het aantal jaren 15, 16 jarige jongeren dat aldrugs heeft gebruikt. 32% heeft al
wel eens gebruik, en maar liefst 32% vaker dan een keer. Het is inderdaad zaak
om hierbij ook de scholen, maar zeker ook de ouders een rol te laten spelen.
Opiumwet: We weten dat Café de
Grens vanwege aanwezigheid van hennep 6 maanden gesloten moest worden. Maar
wij hoorden ook dat daarnaast de drank- en horecavergunning van Café de Grens
is of zal worden ingetrokken? Klopt dit en zo ja, wat zijn daarbij uw
overwegingen?
Wij missen een heel belangrijk punt bij veilige woon- en leefomgeving.
Er wordt geconstateerd dat men in Losser meer dan gemiddeld aangeeft dat de
buurt de afgelopen periode achteruit is gegaan. U wijst dan op de Overdinkel
Generator en dat een mogelijke verklaring is dat dit project in fases wordt
uitgevoerd, waardoor niet direct overal resultaat zichtbaar is.
Wij erkennen het nut van de Overdinkel Generator en zijn bij de
bijeenkomsten van Talmaplein en Spinnersweg geweest. Maar wat hier niet wordt
benoemd is dat problemen ook komen doordat veel mensen van buiten Losser
instromen die een wat ander leefpatroon hebben!
Heel duidelijk wordt door inwoners aangegeven dat sinds Domijn het
lotingssysteem hanteert, dit aan de orde is. De ene buurt wordt opgeknapt, maar
de volgende buurten staan al weer onder druk, bijv. Kerkhofweg en Julianastraat
enz. Alleen door een ander huurtoewijzings-systeem kunnen we hier grip op
krijgen. Wat ons betreft is dit de grootste bedreiging voor een veilige en prettig
woon- en leefomgeving en we zouden het in die zin ook graag benoemd zien. De
fysieke verloedering, meer huisuitzettingen en toename van burengerucht kun je
hier deels ook aan linken. Het blijft in Losser blijkbaar een taboe om dit te
benoemen, maar het heeft veel invloed op onze gemeente en ook op het zo
gewenste Noaberschap.
Wat ons betreft krijgt dit de meeste prioriteit, tezamen met het
aanpakken van de kleine overtredingen/ergernissen door het aanstellen van
BOA’s.
Tot slot: Klopt het dat er maar een bedrag van 4.883,- euro is voor de
uitvoering van projecten? Want daarmee kun je weinig extra’s doen! En dan
denken we maar weer aan die leefbaarheidsmakelaar…….
Rondvraag
1) We kregen een brief onder ogen, waarin geconstateerd werd dat er
sprake was van een overtreding (van geringe aard) ten aanzien van het illegaal
verrijzen van een bouwwerk. Tevens dat in het kader van de beginselplicht tot
handhaving het college behoort op te treden, maar dat in verband met
prioritering in behandeling van handhavingszaken en de aanwezige werkvoorraad een handhavingsactie niet
eerder dan over 2 jaren zal kunnen worden opgestart.
Wij vonden dit een wel héél
merkwaardige brief! Graag uitleg.
Als wij dit afzetten tot eerdere
zaken waarin wel gehandhaafd werd, we noemen Glanestraat 4, waar een
schuurtje een nieuwe buitenmuur kreeg die weer moest worden afgebroken, dan
lijkt hier sprake te zijn van willekeur. In sommige gevallen wordt blijkbaar
wel gehandhaafd, maar in andere weer niet. Wat is ten aanzien hiervan het beleid!