Persbericht: Burgerforum tegen verkoop aandelen Twence

BURGERFORUM TEGEN VERKOOP AANDELEN TWENCE

“Waar visie ontbreekt nemen de boekhouders het over”.

BURGERFORUM is tegen verkoop van Twence. Alle informatie van de afgelopen tijd, de informatiebijeenkomsten en de trip naar HuisVuilCentrale in Alkmaar heeft Burgerforum alleen maar gesterkt in haar mening dat verkoop van Twence een slechte keuze is.

In de eerste plaats omdat het hier gaat om een nutsbedrijf. Afvalverwerking is een publiek belang en dat moet het blijven.

En in alle discussie hierover, ook in de second opinion, wordt té veel de nadruk gelegd op de risico’s van de vuilverwerking en niet ingegaan op de kansen van Twence in de markt van de energie!

De redenering om over te gaan tot verkoop van de aandelen vindt Burgerforum dan ook een doelredenering. De Regio Twente heeft voor haar Agenda van Twente 80 miljoen nodig en dat geld moet ergens vandaan komen…...Twence in de verkoop doen is dan een snelle mogelijkheid om aan heel veel geld te komen. Geld voor grootse projecten van met name de grote steden waar bestuurders op korte termijn eer mee kunnen behalen.

Als plaatselijke lokale partij willen we verder in de toekomst kijken.

De aandelen van Twence verkopen is voor BURGERFORUM dan ook géén optie. De 80 miljoen die de regio Twente nodig heeft is ook te krijgen door het uitkeren van een (super) dividend de komende 10 jaar, daarvoor hoef je dit nutsbedrijf niet te verkopen.

Je gaat de kip met de gouden eieren niet slachten zolang hij nog steeds gouden eieren legt.  Maar wat nog belangrijker is; voor Burgerforum is hetin de eerste plaats een principiële keuze! Zij vindt dat het hier gaat om een primaire overheidstaak, die je in handen moet houden. Privatisering van onder meer de energiebedrijven, post en spoorwegen hebben laten zien dat dit voor de burger geen enkel voordeel heeft. Van marktwerking en door concurrentie scherpere tarieven is niets terecht gekomen. Verkoop je de aandelen Twence, dan heb je er geen grip meer op de zaak en ook niet meer op de prijsontwikkeling.

Actief aandeelhouderschap, versterken van de publieke stem, dat is zoals Burgerforum de toekomst samen met Twence ziet. Dan blijf je als kleine gemeente ook aan de knoppen draaien.  In de ROSKAM stond: Een raadslid dat voor snelle verkoop stemt, schiet volstrekt tekort in zijn of haar verantwoordelijkheid jegens Twente, burger en belastingbetaler. Mooier kunnen wij het niet zeggen.

Share our website